Kalsium on perusedellytys luuston ja hampaiden häiriöttömälle kehitykselle ja toiminnalle. Kalsium kuuluu niin sanottuihin makrokivennäisaineisiin, joiden päivittäinen tarve vaihtelee jopa 350-7000 milligramman välillä.
Liian vähäisellä kalsiumin saannilla voi olla vakavia seurauksia. Sen lisäksi, että osteoporoosin yksi merkittävistä riskitekijöistä on kalsiumin eli kalkin niukka saanti, on tuoreessa tanskalaistutkimuksessa kalsiumin puute yhdistetty nyt myös hampaiden menetykseen.
Kööpenhaminan yliopistossa tehtyyn tutkimukseen osallistui 1602 30-60-vuotiasta miestä ja naista, joiden kalsiumin saanti ja hammastiedot selvitettiin.
Tuloksista käy ilmi, että sekä miehistä että naisista noin puolet eivät saaneet riittävästi kalsiumia. Naisilla puutosta esiintyi miehiä useammin. Miehillä, jotka saivat kalsiumia liian vähän suositusmäärin nähden, oli lähes 60 prosenttia todennäköisempää olla alle 26 hammasta. Naisillakin riski oli 44 prosenttia korkeampi.
Normaalisti aikuisella ihmisellä on 28 hammasta sekä maksimissaan neljä viisaudenhammasta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin myös reilun 500 henkilön hampaiden menetystilastoja vuosilta 1987-88 sekä 1993-94 väliseltä ajalta. Myös näissä tilastoissa alhaisen kalsiumin saannin katsottiin lisäävän hampaiden menetyksen riskiä, mutta vain miehillä. Naisilla yhteyttä ei havaittu.
Tutkimus julkaistiin Journal of Nutrition –lehden lokakuun numerossa.
Noin 60-70 prosenttia suomalaisten kalsiuminsaannista tulee maitotaloustuotteista. Maito juomana on erinomainen kalsiumin lähde, sillä litrassa maitoa tai piimää rasvapitoisuudesta riippumatta on 1000 milligrammaa kalsiumia. Myös monet kalat, kuten silakka, kirjolohi ja sardiini, ovat myös hyviä kalsiumin lähteitä.
Saantisuositukset ovat lapsille 800 ja aikuisille 800-1200 milligrammaa päivässä.
Lue lisää:
Paikkauksen jälkeistä kipua ei juuri voida poistaa lääkityksellä
Millaiset purentavirheet tulee korjata?
Harjaa hampaasi ja vältä kuolema - Tässä syy!
Nämä 6 myyttiä hammashoidosta joutaa romukoppaan!
3.0 (4 arvostelua)
Ei vegaani (vieras)
14.10.2010 11:45
Tässä hyvin kootu tietoa maidon kalsiumista. Kiinnittakää huomiota myös osioon, jossa puhutaan kalsium/magnesium-suhteen tärkeydestä.
http://mjr.iki.fi/tekstit/maito
se sama (vieras)
14.10.2010 10:53
Juustoa olen syönyt/syön silloin tällöin. Jogurtteja tai muita maitotuotteita en ole paljon käyttänyt. Vihanneksista ja kalasta olen kalsiumini saanut.
Maidon juonnin tärkeämpi asia on huolehtia siitä että d-vitamiinia on veressä tarpeeksi ja että syö normaalia täysrasvaista ruokaa. Sitä kautta elimistä saa kalsiumia tarpeeksi erilaisista tuotteista.
Perinteinen homogenoimaton täysrasvainen maito on hyvä kalsiumin lähde, mutta nyk
ei maidon, mutta maitotuotteiden (vieras)
13.10.2010 22:57
Tottahan tuo on että gramma kalsiumia litrassa maitoa ei ole kummoinen määrä, mutta sano nyt jo, että et ole koskaan juonut maitoa, mutta juustoa olet syönyt kuin hiiri..
Kyllästynyt huuhaa-artikkeleihin (vieras)
12.10.2010 16:58
On se kumma juttu, että minun kalsium-tasot ovat täydelliset, vaikka en ole ikinä maitoa juonut.
Taas joku maitopropaganda. Maito ei ole todellakaan mikään paras tai edes hyvä kalsiumin lähde.
Tällä tutkimuksella ei ole edes mitään tekemistä maidon juonnin kanssa. Siinä vain todetaan, että jos kalsiumia on liian vähän niin hampaiden kunto on huono. Tutkimuksessa ei tutkittu mikä on maidon osuus tässä yhtälössä.
Antti Voutilainen
toimittaja