Tiesitkö, että ikenien ja hampaiden kuntoon voi vaikuttaa
muillakin tavoin, kuin pesemällä hampaat säännöllisesti, käyttämällä
hammaslankaa ja pureskelemalla purukumia aina ruokailun jälkeen?
Tietyillä ruokavalinnoilla on todella mahdollista edistää suun terveyttä, eikä se todennäköisesti vaadi edes kovin suuria muutoksia omissa ruokailutottumuksissa.
Nämä ruoat vaikuttavat eri tutkimusten ja lähteiden mukaan positiivisesti hampaiden ja ikenien kuntoon:
Punaviinin mielletään usein värjäävän hampaita ja olevan muutenkin haitallista niille. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole, sillä Food Chemistry –lehdessä julkaistussa tutkimuksessa todettiin, että nauttimalla lasillisen punaviiniä päivittäin, hampaat pysyvät paremmassa kunnossa. Punaviinin vaikutukset johtuvat siitä, että viinin sisältämät kemikaalit ehkäisevät kariesta estämällä bakteereita tarttumasta hampaisiin. Valkoviinillä samanlaisia vaikutuksia ei todettu, vaan se päinvastoin vahingoitti hampaita happamuudellaan. Voit lukea koko jutun punaviinin suun terveyttä edistävistä vaikutuksista tästä.
Vihreä tee sisältää mustaa teetä enemmän polyfenoleja eli kasviperäisiä antioksidantteja, jotka torjuvat plakin kiinnittymistä hampaisiin ja vähentävät näin reikien ja iensairauksien syntymistä. Lisäksi WebMD-terveyssivuston mukaan teen juonti voi vähentää myös pahanhajuista hengitystä ehkäisemällä erilaisten bakteerien kasvua.
Jogurtissa ja tiettyjen muidenkin ruokien sisältämät maitohapot ovat hyväksi vatsan lisäksi suun terveydelle. Muutaman vuoden takaa olevassa japanilaistutkimuksessa todettiin, että säännöllinen maitohappoja sisältäneiden jogurttien ja juomien nauttiminen voitiin yhdistää parempaan parodontaaliseen (hampaita ympäröivät kudokset, kiinnityskudokset) kuntoon, uutisoi Reuters.
Kiinnityskudostulehdus eli parodontiitti on yleisin suun terveysongelma aikuisilla. Japanilaistutkimuksessa paljon (vähintään 55 grammaa päivässä) maitohappopitoisia jogurtteja tai juomia nauttineilla oli huomattavasti vähemmän kiinnityskudostulehduksen merkkejä suussa. Tutkijat uskoivat vaikutusten olevan peräisin Lactobacillus-bakteereista. Juustolla tai maidolla ei samanlaisia ominaisuuksia havaittu.
Vaikka japanilaistutkimuksessa juuston ei todettu ehkäisevän parondontiittia, on sillä muita hyviä ominaisuuksia. Jos ihminen syö hieman juustoa aterian jälkeen, juuston sisältämä kalsium kovettaa hampaita ja lisää syljen eritystä. Tällöin hampaat puhdistuvat helpommin, plakkia muodostuu vähemmän ja happohyökkäys jää heikommaksi.
Sekä C- että D-vitamiinin puutteen on havaittu olevan haitallista suun terveydelle. Eräässä yli 12 000 ihmistä käsittäneessä amerikkalaistutkimuksessa huomattiin, että vähiten C-vitamiinia saaneilla ihmisillä oli eniten parodontaalisia sairauksia, kertoo About.com –sivusto. Saman sivuston artikkelissa kerrotaan Bostonin yliopiston selvittäneen D-vitamiinin puutteen ja ientulehduksen yhteyttä. Tutkimukseen osallistui lähes 78 000 henkilöä, ja siinä todettiin, että ihmisillä, joiden veressä oli enemmän D-vitamiinia, oli vähemmän ikenien verenvuotoa.
Suun terveyttä on mahdollista myös vahingoittaa tietyillä valinnoilla. Lähestulkoon pahinta on jättää pesemättä hampaat pari kertaa päivässä, sillä ientulehdus voi parhaimmillaan syntyä vain tunneissa, jos hampaiden pinnalle kertyvää bakteeripeitettä eli plakkia ei poisteta ajoissa.
Mikäli hampaiden pinnalla kertyvää bakteeripeitettä ei poisteta useampaan päivään, alkaa plakki muuttua syljen vaikutuksesta muuttua hammaskiveksi, joka taas entisestään lisää tai voi aiheuttaa ientulehduksia.
Myös tupakointi on erittäin haitallista suulle. Tupakka värjää hampaita ja ikeniä, lisää hammaskiveä sekä saa hengityksen haisemaan pahalle. Lisäksi savuttelu aiheuttaa suusyöpää.
Happamat ruoat ovat hampaille yhtä haitallisia kuin sokeri. Esimerkiksi appelsiinimehun on eräässä tutkimuksessa havaittu olevan haitallisempaa hampaille kuin valkaisu, ja urheilijat ovat jo pitkään kärsineet urheilujuomien happamuuden aiheuttamista hammasongelmista.
Lue lisää suun hyvinvoinnista
Kuolema uhkaa miestä, joka ei huolehdi suun terveydestä
Mies, näin torjut suusairaudet
Millainen hammasharja on hyvä?
Hampaiden värjäytymät ja valkaisu
Varo: urheilujuomat syövyttävät hampaitasi
Kumpi vahingollisempaa hampaille: valkaisu vai appelsiinimehu?
Keskustele
”Pelottaako käynti hammaslääkärillä? itse olen jättänyt jo vuosia käymättä hammaslekurilla, koska suoranaisesti pelkään sinne menemistä ja toinen syy poran välttelyyn on talous. hammasrivistön korvaaminen kun maksaa mansikoita.” – superurpo
Milloin olet viimeksi käynyt hammaslääkärillä? Pelottaako hampaiden huollattaminen sinua? Kommentoi aihetta Huoltamo.comin keskustelufoorumilla.
Antti Voutilainen
toimittaja